Integritets- och cookiespolicy
Denna integritetspolicy förklarar hur Freska och dess dotterbolag samlar personuppgifter om dig och hur vi använder dina uppgifter. Denna integritetspolicy gäller alla Freskas kunder och slutanvändare av våra digitala tjänster, så som Freska-appen.
Om du har några frågor om denna integritetspolicy eller sättet vi behandlar dina personuppgifter på, vänligen kontakta os på info@freska.se
1. Insamling av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar inhämtas i huvudsak direkt från dig. Dina personuppgifter samlas in i följande situationer:
-
När du beställer tjänster från oss: Vi samlar in dina kontaktuppgifter samt detaljer om din beställning, såsom information om köpet, andra beställningar och ytterligare uppgifter om din bostad och dina förväntningar.
-
När du kontaktar oss: Vi samlar in information när du kommunicerar med oss, inklusive data om meddelanden och feedback som vi mottar. Vi övervakar även de kommunikationskanaler som används.
-
När vi kontaktar dig eller när du mottar våra marknadsföringsmeddelanden: Vi samlar in personuppgifter när vi kontaktar dig via olika kanaler eller när vi når ut till dig via våra annonseringspartners. Vi genomför även olika undersökningar bland våra kunder för att säkerställa att våra tjänster uppfyller de standarder vi kräver. Vi samlar dessutom in dina personuppgifter för att analysera effektiviteten av våra reklam- och försäljningskampanjer.
-
När du använder våra digitala tjänster: Vi använder cookies och liknande teknologier för att spåra hur många besökare vår webbplats har, vilken information som visas, samt andra mätvärden.
-
Externa datakällor: Vi inhämtar data från externa källor för att vårt säljteam ska kunna kontakta dig och presentera våra tjänster. Ibland får vi dina kontaktuppgifter genom kampanjer, såsom “berätta för en vän”, tävlingar på sociala medier eller via vår hemsida.
2. Behandling av personuppgifter
Vi behandlar olika kategorier av personuppgifter beroende på ändamålet. De personuppgifter vi behandlar kan vara: din grundläggande kontaktinformation, såsom förnamn, efternamn, adress, geografiska koordinater, telefonnummer och e-postadress men det kan även vara följande:
-
Information om dina inköp: beställningar och avtal, som ditt kundnummer, faktureringsuppgifter, betalningsuppgifter, inköpsuppgifter, inköpshistoria, dina förfrågningar till vårt team, din feedback om våra tjänster och eventuell information om ditt deltagande i våra tävlingar eller undersökningar.
-
Information från ditt användande: registrering på vår webbplats eller Freska-app, såsom användarnamn, lösenord, registreringar samt statistik kopplad till nyhetsbrev, dina aktiviteter och använda rabatter.
-
Annan användardata kopplad till våra tjänster: marknadsföringskampanjer, inklusive profilinformation, dina intressen, olika samtycken och annan data som inhämtats med ditt medgivande.
-
Vi samlar in viss information automatiskt när du använder våra tjänster: som Freskas webbplatser och mobilaappar. Exempelvis samlar vi in data om hur länge du stannar på vår webbplats, när du besöker den, vilken webbsida du kom ifrån och hur du använder våra tjänster. Detta inkluderar de sidor du besöker och används för att göra vår marknadsföring mer relevant för dig.
-
Vi samlar teknisk data: från webbplatsen och appen omfattar information om de enheter du använder, såsom din webbläsares version, enhetsmodell, cookie-ID, IP-adress och operativsystem. Denna information samlas in automatiskt via serverförfrågningar när du använder våra tjänster.
3. Databehandlingens ändamål
Databehandlingen är nödvändig för att kunna genomföra ett kontrakt där du är en part, eller för att kunna vidta åtgärder på din begäran innan du ingår i ett sådant kontrakt. När Du beställer tjänster från oss, behandlar vi dina personuppgifter som vi behöver för att kunna utföra våra kontraktsenliga skyldigheter. Till exempel, behöver vi dina faktureringsuppgifter och din adress för att kunna genomföra den beställda tjänsten.
Databehandlingen är nödvändig för att uppfylla våra lagliga skyldigheter. Vi behandlar dina personuppgifter i följande situationer:
-
När vi måste lagra faktureringsuppgifter för redovisning och beskattning, eftersom vi är skyldiga att följa gällande lagkrav för att hantera dessa uppgifter.
-
När du har gett oss ditt samtycke till att behandla dina personuppgifter: Detta kan exempelvis gälla om vi skickar dig nyhetsbrev eller riktad reklam. Med ditt samtycke kan vi även dela dina uppgifter med utvalda affärspartners för att genomföra marknadsföringskampanjer. Vi kan kontakta dig via e-post, telefon eller SMS om du tidigare har gett ditt medgivande till det. Denna kommunikation kan innehålla marknadsföringsmaterial, erbjudanden och annan information relaterad till våra tjänster. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss.
-
När databehandlingen är nödvändig för legitima intressen: som att förbättra tjänster, analysera data eller erbjuda relevanta erbjudanden, utan att det påverkar dina rättigheter negativt.
-
När vi förlitar oss på legitima intressen: Vi har en kundrelation med dig och vi säkerställer att databehandlingen är nödvändig och proportionell.
-
När vi samlar in statistik och gör analyser: Vi mäter effektiviteten av våra kampanjer i olika medier och följer noggrant nya beställningar av tjänster som görs via olika kampanjer. Detta gör det möjligt för oss att förutse våra försäljningar och utveckla våra tjänster för att bättre bemöta våra kunders behov.
-
När vi utvecklar nya tjänster: Genom att samla in data om dina intressen och koppla dem till din profil kan vi förbättra våra tjänstemodeller och rekommendera nya tjänster som kan vara av intresse för dig.
-
Skydda personuppgifter och förebygga bedrägerier och missbruk: För att förebygga illvillig åverkan mot dina personuppgifter, samlar vi in loggar om användningen av våra tjänster, till exempel, från vilka IP-adresser våra tjänster används. Med hjälp av dessa loggfiler, försöker vi upptäcka, till exempel, avvikande användning av våra tjänster för att förhindra olaglig åtkomst åt personuppgifter från illvilliga tredje parter.
-
Kundtjänst och kundkommunikation: Vi behandlar dina personuppgifter för att besvara olika förfrågningar och anmodanden från dig, till exempel, når du kontakter vår kundtjänst genom olika kanaler. Naturligtvis kommer vi även att behandla dina kontaktuppgifter när vi meddelar dig om nya produkter och tjänster.
-
Elektronisk direktmarknadsföring i vissa situationer: Vi kommer att skicka dig meddelanden med direktmarknadsföring, till exempel, när sådan marknadsföring är relaterad till din position som en potentiell beslutsfattare i ett företag eller för att marknadsföra liknande produkter eller tjänster som du tidigare köpt hos oss.
4. Delning av personuppgifter med tredje parter
Även fast vi gör mycket själva, använder vi även tjänsteleverantörer utanför Freska för att behandla personuppgifter. Nedanför hittar du en lista över kategorier av tredje parter med vilka dina personuppgifter kan komma att delas. Vi strävar efter att ingå avtal med alla mottagare för att säkerställa att dina personuppgifter endast används på våra vägnar.
-
Marknadsföringspartners. Vi överför personlig information till olika marknadsföringspartners för marknadsföringsändamål. Till exempel kör vi marknadsföringskampanjer där vi överför information relaterad till målgrupper inom marknadsföringssegment till system som hanteras av våra partners.
-
Säljpartners. Vi använder oss av externa säljpartners för att till exempel genomföra försäljningssamtal till våra existerande kunder och kunder vars prenumeration håller på att gå ut.
-
IT-system och datacenterleverantörer. I våra verksamheter använder vi olika IT-system och datacentertjänster. Till exempel använder vi ett e-postsystem som hanteras av Google och datacenter som ombesörjs av Google.
-
Leverantörer av sociala medier. Vi använder funktioner inom sociala medier i våra online-tjänster varigenom dina personuppgifter kan komma att hamna hos leverantörer av dessa funktioner, så som Facebook och Google.
-
Andra tjänsteleverantörer och underleverantörer. I tillägg till ovannämnda kategorier, använder vi oss även av andra tjänsteleverantörer, såväl som underleverantörer med vilka dina personuppgifter kan komma att delas. Sådana aktörer som bedriver verksamhet utanför Freska, kan till exempel vara leverantörer av städtjänster, konsulter och företag som tillhandahåller marknadsundersökningar och kundundersökningar.
-
Andra situationer där dina personuppgifter kan komma att avslöjas. Vi kan komma att avslöja dina personuppgifter utanför Freska i andra, mer ovanliga situationer som när vi samlar in fordringar, granskar potentiella brott mot våra villkor eller för att försvara rättsanspråk.
Vi kan även komma att avslöja dina personuppgifter om det krävs av behöriga myndigheter under gällande lag. Dessa myndigheter inkluderar, till exempel, skattemyndigheter, polisen, kronofogden eller tillsynsmyndigheter.
I tillägg, om vi säljer, fusionerar eller på annat vis omorganiserar vår affärsverksamhet, kan dina personuppgifter komma att avslöjas för potentiella köpare eller deras rådgivare i syfte att utföra dessa anskaffningar.
Vi använder Googles tjänster på våra Digitala tjänster för att analysera användningen av våra Digitala tjänster och för att bedriva marknadsföring utanför våra tjänster. Google använder informationskapslar och liknande teknologier för att samla in och ta emot personuppgifter för personriktad reklam och mätningar. Läs hur Google samlar och använder personuppgifter: https://policies.google.com/technologies/partner-sites
5. Överföring av personuppgifter utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
Några av våra partners och IT-systemen och datacenter som vi använder oss av befinner sig utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Därför överförs dina personuppgifter utanför EES. I dessa situationer, ämnar vi att vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa den höga nivå av skydd som krävs av den europeiska dataskyddslagen efter överföringen.
Åtgärderna som vi har implementerat inkluderar, t.ex., användningen av standard kontraktsenliga klausuler som godkänts och tillhandahålls av EU-kommissionen som en del av avtalen vi ingår med mottagare av personuppgifter i tredjepartsländer.
Läs mer om EU-kommissionens standardarder för kontraktsenliga klausuler här: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en
6. Hur länge behåller vi dina personuppgifter?
Vi behåller dina persongifter endast så långe som det är nödvändigt för att genomföra varje ändamål av databehandlingen. Vanligen behandlar vi dina personuppgifter så länge som du har en kundrelation med oss.
Som företag måste vi uppfylla en mängd olika lagar som kan komma att kräva att vi behandlar eller behåller dina personuppgifter även efter avslutandet av din kundrelation. I sådana fall, anges längden för lagringsperioden av dina personuppgifter i gällande lag. Till exempel, redovisningslagen kräver att vi lagrar dokument och andra redovisningshandlingar i minst sex år från slutet av året då räkenskapsåret avslutades.
Om du har gett oss ditt samtycke till att motta marknadsföring, kommer vi att lagra, så länge som vi har ett giltigt samtycke, viss information som ditt namn, e-postadress och telefonnummer, som överförs till vårt marknadsföringsregister, även om din kundrelation med oss har avslutats.
Om du har nekat marknadsföring, kommer vi att lagra information om ditt nekande och dina nödvändiga personuppgifter för att säkerställa att vi är följsamma med ditt beslut.
Vänligen notera att istället för att radera dina personuppgifter, kan det hända att vi anonymiserar dina personuppgifter på ett sätt så uppgifterna inte längre kan härledas till dig.
7. Dina rättigheter som kund
Dataskyddslagar garanterar dig vissa rättigheter gällande behandlingen av dina personuppgifter. Vänligen notera att dessa rättigheter som garanteras i enlighet med lag, inte alltid är helt obegränsade. Till exempel, kan vi inte, på din förfrågan, radera alla dina personuppgifter, eftersom lagringen av dina personuppgifter kan vara ett lagligt krav som vi måste uppfylla. Till exempel, redovisningslagstiftning kräver att vi lagrar vissa dokument som innehåller personuppgifter.
För att utöva din rättigheter, vänligen kontakta oss på info@freska.se. För att förhindra att dina personuppgifter hamnar i orätta händer, vänligen var beredd på att styrka din identitet i samband med dina förfrågningar.
-
Rätt till åtkomst. Du har rätt att få en bekräftelse av oss om dina personuppgifter blir behandlade eller inte, och, där det är tillfälle, tillgång till personuppgifterna och en kopia på personuppgifterna som behandlas.
-
Rätt att korrigera information. Naturligtvis ämnar vi att säkerställa att personuppgifterna som behandlas är korrekta och uppdaterade. Om du upptäcker att personuppgifter om dig är inkorrekta, ofullständiga eller inaktuella, kan du alltid be oss om att korrigera informationen.
-
Rätt att bli bortglömd. I vissa omständigheter kan det hända att du ber oss om att radera personlig information om dig. Vänligen notera, att vi kanske inte har möjlighet att radera information för vilken det finns ett berättigat behov av att lagra det, så som ett specifikt lagligt krav.
-
Rätt att motsätta dig behandlingen av personuppgifter. Du har rätt att neka till behandlingen av dina personuppgifter i särskilda situationer. Det betyder däremot inte att du har en allmän rätt att neka all behandling, men tillämpas till exempel i situationer där behandlingen av dina personuppgifter baseras på legitima intressen. I tillägg har du alltid rätt att neka till behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål.
-
Rätt att begränsa behandlingen av dina personuppgifter. I särskilda situationer kan det hända att du ber oss om att begränsa behandlingen av dina personuppgifter. Du har den rätten, till exempel, när du bestrider noggrannheten av dina personuppgifter. På din anmodan, kommer vi att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till de data som du önskar att begränsa dem till.
-
Rätt till dataportabilitet. Du kan begära att vi överför dina personuppgifter till en annan controller. Vänligen notera, att en sådan rättighet endast avser information som behandlas på ett automatiserat sätt, som du har delgett oss och databehandlingen är baserad på ditt samtycke eller kontrakt.
-
Rätt att inlämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet. Om du misstänker att vi har behandlat dina personuppgifter på ett olagligt sätt, har du alltid rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten för behandling av personuppgifter.
8. Uppdateringar av denna integritetspolicy
Eftersom vi kontinuerligt utvecklar våra tjänster, kan vi komma att ändra eller uppdatera innehåll i denna integritetspolicy. Ändringar kan även baseras på ändringar i gällande lagstiftning.