ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR FÖR FRESKA BENEFITS-ABONNEMANG

1. INLEDNING

Dessa villkor gäller specifikt för Freska Benefits-abonnemang och reglerar de särskilda förmåner, bindningstider och villkor som gäller för denna typ av abonnemang. Villkoren ska läsas tillsammans med Freskas allmänna avtalsvillkor ("Allmänna Villkor"). Vid eventuell motstridighet mellan dessa och de Allmänna Villkoren, ska dessa Villkor för Freska Benefits-abonnemang ha företräde.

Dessa villkor gäller från och med 2025-03-01 och tills vidare.


2. ALLMÄNT

Freska Sweden AB, org.nr 556752-7881 ("Freska") tillhandahåller hushållsnära tjänster, inklusive städning och andra hemtjänster ("Tjänsterna"), till privatpersoner och företag ("Kunden"). Dessa allmänna avtalsvillkor ("Villkoren") reglerar förhållandet mellan Freska och Kunden vid tecknande av abonnemang ("Abonnemanget").

Beställning kan göras via:

  • www.freska.se ("Webbplatsen"),
  • Freskas mobilapplikation ("Applikationen"),
  • Telefon,
  • Hembesök.

Villkoren gäller i kombination med den individuella beställning Kunden gjort samt eventuella bilagor. Vid motstridighet mellan Villkoren och Beställningen ska Beställningen ha företräde.


3. AVTALSTID OCH FÖRNYELSE

3.1. Bindningstid

Abonnemanget gäller från avtalat startdatum och är bindande för den avtalade perioden ("Bindningstiden"). Efter Bindningstiden förlängs Abonnemanget automatiskt enligt Freskas gällande allmänna villkor om det inte sägs upp i enlighet med punkt 4.

3.2. Förändringar vid förlängning

Vid automatisk förlängning kan prisjusteringar och avtalsändringar ske, vilket meddelas Kunden senast 30 dagar i förväg.


4. KUNDENS ÅTAGANDEN

4.1. Kundens ansvar

Kunden förbinder sig att:

  • Ta emot de avtalade Tjänsterna under hela Bindningstiden.
  • Följa gällande av- och ombokningsregler.
  • Säkerställa att nödvändig information och tillgång till hemmet ges för att Tjänsterna ska kunna utföras.
  • Tillhandahålla fungerande städutrustning och material om inget annat avtalats.

5. UPPSÄGNING OCH AVBROTT

5.1. Uppsägning under bindningstiden

Kunden har ingen rätt att säga upp Abonnemanget under Bindningstiden annat än vid väsentligt avtalsbrott från Freskas sida.

5.2. Automatisk förlängning

Om Kunden inte säger upp Abonnemanget senast 30 dagar innan Bindningstiden löper ut förlängs det enligt gällande villkor.

5.3. Freskas rätt att avsluta abonnemanget

Freska har rätt att avsluta Abonnemanget med omedelbar verkan om Kunden:

  • Bryter mot Villkoren,
  • Missbrukar Tjänsterna,
  • Inte fullgör sina betalningsförpliktelser.

6. AV- OCH OMBOKNING

6.1. Avbokning utan kostnad

Kunden kan avboka ett Tjänstetillfälle kostnadsfritt utanför avbokningsperioden om sju (7) dagar i förväg, inom ramen för det maximala antalet tillåtna kostnadsfria avbokningar per år enligt vald städfrekvens.

6.2. Max antal kostnadsfria avbokningar per år

  • Varje vecka: Max 6 avbokningar per år.
  • Varannan vecka: Max 3 avbokningar per år.
  • Var fjärde vecka: Max 1 avbokning per år.

6.3. Avgifter vid sen avbokning eller no-show

  • Vid avbokning inom 7 dagar före Tjänstetillfället debiteras 50 % av kostnaden.
  • Vid no-show eller avbokning vid dörren debiteras 100 % av kostnaden.

6.4. Avbokningar vid uppsägning

Vid uppsägning av avtalet innan Bindningstiden löpt ut debiteras eventuella överskridna kostnadsfria avbokningar till fullt pris per tillfälle, inklusive eventuellt RUT-avdrag.


7. SUPPLERING AV GENERELLA VILLKOR

Dessa Villkor för Freska Benefits-abonnemang kompletterar Freskas allmänna villkor och innehåller specifika regler för denna typ av abonnemang. Alla andra aspekter av Kundens relation till Freska, som inte uttryckligen regleras här, omfattas av de allmänna villkoren för Freskas tjänster. Kunden godkänner därför att båda dessa villkor gäller parallellt vid tecknande av ett Benefits-abonnemang.


8. TVIST OCH LAGVAL

8.1. Tillämplig lag

Svensk lag tillämpas på Avtalet.

8.2. Tvistlösning

Tvister som inte kan lösas i samförstånd avgörs av Stockholms tingsrätt, om inte annat följer av tvingande lag.