Hemstädning
Freskas professionella hemstädare gör städdagen till veckans höjdpunkt!
Skippa städstressen idag – prova på hemstädning av ett socialt ansvarstagande städföretag.
Se lediga tider och boka enkelt online.
Det här ingår i hemstädningen
Våra skickliga hemstädare har med sig Svanenmärkta rengöringmedel och mikrofiberdukar när de gör ditt hem skinande rent. Mikrofiberdukarna lämnar vi kvar hos dig efter din första hemstädning, så att du själv kan tvätta dessa till nästa städning.
Det du behöver ha hemma är en dammsugare, mopp och hink.
Här ser du vad vårt grundpaket innehåller och vilka tjänster som du enkelt kan lägga till.
- Alla rum / Generellt
- Torkar av damm på alla plana ytor (så högt städaren når)
- Dammsuger golv och mattor i alla rum
- Fuktmoppar golv i alla rum (om golvmaterialet tål fuktmoppning)
- Avlägsnar fläckar från dörrkarmar, dörrhandtag och strömbrytare i alla rum
- Tvättar speglar och andra glasytor (utom fönster)
- Tar ut sopor (om du har visat vart de ska, eller har ordnat tillgång till soprummet)
- Köket
- Rengör diskho, spis och utanpå köksfläkten.
- Avlägsnar fläckar utvändigt på mikrovågsugn, kylskåp, diskmaskin.
- Torkar av övriga köksredskap (t.ex. kaffebryggare, brödrost, mixer).
- Invändig rengöring av sopsorteringsskåp.
- Torkar damm på alla plana ytor (så högt städaren når).
- Dammsuger golv och mattor.
- Fuktmoppar golvet (om golvmaterialet tål fuktmoppning).
- Tvättar speglar och andra glasytor (utom fönster).
- Badrummet
- Rengör och avlägsnar fläckar på badkar, toalettstol och tvättställ.
- Tvättar rent duschen och duschens glasväggar.
- Torkar damm på alla bords- och arbetsytor (så högt som städaren når).
- Dammsuger golv och mattor.
- Fuktmoppar golvet (om golvmaterialet tål fuktmoppning).
- Tvättar speglar och andra glasytor (utom fönster).
- Sovrummen
- Torkar damm på alla bords- och arbetsytor (så högt städaren når)
- Dammsuger golv och mattor
- Fuktmoppar golvet (om golvmaterialet tål fuktmoppning)
- Tvättar speglar och andra glasytor (utom fönster)
- Tjänster som bokas separat
- Invändig rengöring av kylskåpet (45 min).
- Tjänster som inte ingår i grundpaket
Följande tjänster har vi tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med
- Torkning/rengöring av väggar och dammtorkning av tavlor.
- Torkning/rengöring av tak och andra ytor som inte kan nås utan hjälpmedel.
- Rengöring av extremt svåra fläckar.
- Rengöring av golvbrunnar.
- Rengöring av vattenlås.
- Rengöring av luftventiler och vädringsgluggar.
- Flyttning av tunga möbler och hushållsmaskiner.
- Städning efter renovering.
- Rengöring av möbler.
Genomförda städningar
och fler ska det bli!
Våra kunder tycker om oss
Tack vare hög kvalitet, exceptionell service och lyhördhet får vi höga betyg av våra kunder.
Enkel prissättning, från
Med RUT-avdraget betalar du bara halva priset av 598 kr/h.
Frågor och svar om hemstädning
- Vanliga frågor
- Hur fungerar det första gången jag bokar hemstädning?
Du kan boka in din hemstädning enkelt på vår hemsida, i Freskas egna app eller med hjälp av Freskas kundservice i direkt i vår chatt.
När du bokar in din hemstädning väljer du önskad intervall för din städning samt vilken dag och tid du vill att vi ska komma.
Vi städar efter checklista men du får gärna informera oss om du har några speciella önskemål kring din städning – Vill du att vi lägger extra fokus någonstans? Eller finns det några känsliga ytor i ditt hem? Vi hör alltid av oss till dig om några frågor skulle dyka upp under städningens gång, och du kan alltid lägga till information och önskemål i Freskas app, eller kontakta vår kundservice om du har några frågor.
Meddela oss om du lämnar in nycklar på vårt kontor i Liljeholmen innan din städning, är på plats och öppnar vid ditt första städtillfället och ger nycklarna till din städare eller om du planerar att vara hemma och öppna vid varje städtillfälle.
När du valt vilket betalsätt som passar dig bäst och bekräftat din beställning så får du en bokningsbekräftelse skickad till din mail.
- Hur fungerar det med mikrofiberdukar?
Efter den första städningen lämnar vi kvar mikrofiberdukar hos dig.
När din städare har städat klart din bostad hänger hen trasorna på hinkkanten så att de torkar ordentligt och inte lämnar lukt efter sig. Hinken ställer vi i badrummet eller tvättstugan.
Tvätta dukarna separat i 60 grader utan sköljmedel efter varje städning. Lägg de torra dukarna sedan i städhinken, så att de kan användas vid nästa städtillfälle.
När dukarna är utnötta byter vi ut dem automatisk åt dig så att du alltid har fräscha mikrofiberdukar.
Du får använda dukarna även privat mellan städningarna, kom bara ihåg att de behöver vara rena när din städare kommer nästa gång.
- Vad behöver jag ha hemma inför en hemstädning?
Det enda du behöver ha hemma inför vårt städ är en dammsugare, en mopp och en hink som vi lånar. Vi själva har alltid med oss vårt Svanenmärkta rengöringsmedel och mikrofiberdukar. Läs mer om hur vi axlar vårt miljöansvar här.
- Kan jag vara hemma under hemstädningen?
Självklart går det bra, men det kan också vara bra att veta att du inte behöver inte vara det.
- Kan jag boka samma städare flera gånger?
Vid regelbunden städning försöker vi alltid att erbjuda dig samma städare men vid enstaka inbokade städningar kan vi tyvärr inte garantera samma städare vid varje städtillfälle.
Om du däremot efter en engångstädning gärna vill fortsätta med regelbunden städning ordnar vi självklart så att du får fortsätta med samma städare om du önskar.
- Hur vet jag hur lång tid en städning tar?
Ange hur stor din bostad är i vår kalkylator här, så får du en rekommendation om hur lång tid det tar att göra din bostad skinande ren. Rekommendationen baseras på vår checklista som är utformad för att ge dig en fläckfri städupplevelse.
Vill du lägga till något extra i din hemstädning som inte finns med i checklistan, till exempel rengöring av kyl- och frys, kan du självklart lägga till det när du gör din bokning eller kontakta oss om du önskar att lägga till detta på vid ett senare städtillfälle.
Efter ditt första hemstädningstillfälle kontaktar vi dig om det skulle vara så att vi behöver mer tid än den första rekommenderade tiden för att göra ditt hem skinande rent!
- Hur fungerar RUT-avdraget?
Hushållsnära tjänster ger dig som konsument en skattereduktion på 50 procent av totalbeloppet, vilket innebär att du bara betalar halva priset. Avdraget görs direkt av oss vid köptillfället. Du behöver vara över 18 år och du kan göra RUT- och ROT-avdrag. Läs mer här.
Boka hemstädning och betala direkt online
Så här enkelt bokar du din hemstädning på bara ett par minuter!
Berätta om ditt hem
Ange hur stor din bostad är och välj vilken dag du önskar städhjälp.
Välj en tid som passar dig.
Din städare kommer vid den tidpunkt du har valt. Kanske behöver du få det städat varannan vecka? Är det en engångsstädning eller önskas ett abonnemang? Du väljer själv hur ofta och med vilken frekvens du vill att vi städar ditt hem.
Välj betalsätt
Betala säkert på vår hemsida. Din städare kommer till dig vid önskad tidpunkt och du får njuta av ett rent och snyggt hem!
Varför välja Freska till din hemstädning?
Socialt ansvarstagande hemstädningsföretag
Vi har kollektivavtal och våra anställda får självklart betald semester, pensionsavsättningar, friskvårdsbidrag och andra förmåner.
Ingen bindningstid
Vår hemstädning har ingen bindningstid. Pausa ditt abonnemang när du vill, du är alltid välkommen tillbaka.
Alltid samma städare
En av våra noggrant utvalda och utbildade städproffs städar hos dig vid varje städtillfälle.
Enkel onlinebokning
Att ha städhjälp ska vara enkelt och smidigt. Boka regelbunden städning från Freska enkelt online och hantera dina bokningar i vår app.
Nöjda städare - Nöjda kunder
Freska är ett städföretag med ett socialt ansvar och miljön står i fokus i alla led. Vi jobbar hårt för att vara en bra arbetsplats och säkerställer att vår personal växer, utvecklas och att de stöttas från första passet. Kollektivavtal är en självklarhet och vi strävar alltid efter att göra bättre. Läs mer om våra fantastiska städare här.
Varför ska man ha hemstädning?
Rent hem, rent sinne
Vi möjliggör glädje. Våra kunder älskar att komma tillbaka till ett skinande rent hem. Som kund vill vi ge dig en hög servicenivå från första kontakt med oss till att vi utför uppdraget hos dig. Det är också därför vi har en 100% nöjdhetsgaranti, ett genomtänkt och säkert koncept som gör att du kan känna dig säker och trygg med att anlita oss.
100 % nöjd kund-garanti
Nöjda kunder är det bästa vi vet och efter 500 000 städningar har vi ett genomsnittligt omdöme på 4,7/5. Om du som kund mot förmodan inte skulle vara nöjd med den utförda hemstädningen ser vi självklart till att rätta till det. Kontakta oss skyndsamt så ska vi genast hjälpa till! Vår kundservice är öppen 5 dagar i veckan!
Harriet om hemstädning
Det är så skönt att helgen inte behöver inledas med att städning hemma.
Jon om att anlita Freska
Sedan vi började med hemstädning genom Freska har vi mer tid till att umgås med vänner och släkt och även ork och lust att förbereda något speciellt inför de tillfällena.
Ing-Britt får hjälp med städning
Hemstädning började kännas tung på grund av stigande ålder och lösningen med städföretag är jättebra.